Tekstgrootte
Op De Wonderwind krijgen de leerlingen 's morgens les in de vakken rekenen, taal, lezen en spelling. De middagen staan in het teken van de kernconcepten. Tijdens de kernconcepten gaan de leerlingen onderzoekend en ontdekkend leren vanuit de vakken natuur en techniek, verkeer, geschiedenis en aardrijkskunde.
We volgen onze leerlingen zodanig zodat de leerkrachten hun onderwijs kunnen afstemmen op wat ze nodig hebben om goed te kunnen leren. We werken handelingsgericht, dit wil zeggen dat we met doelen werken en deze doelen meerdere keren per jaar evalueren. Dit gebeurt tijdens de groeps- en leerlingbesprekingen met de intern begeleider. Hier vinden we ook de rol van ouders belangrijk en betrekken hen in de schoolse ontwikkeling van hun kind. Het kind zelf is ook een belangrijke gesprekspartner.
We kijken naar de ontwikkeling van kinderen door observaties in de klas, het werken met methodetoetsen en ons leerlingvolgsysteem. In de kleutergroepen maken we hiervoor gebruik van het leerlingvolgsysteem MijnKleutergroep en in de groepen 3 t/m 8 van het Cito leerlingvolgsysteem.
Wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren van het onderwijsaanbod, analyseert de school waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepaalt zij wat er moet gebeuren om eventuele achterstanden bij leerlingen te verhelpen. Extra begeleiding kan zowel in de klas door de leerkracht als buiten de klas worden geboden door onze remedial teacher. Als leerlingen goed met de lesstof mee kunnen komen is er verrijkend aanbod in de groep mogelijk. We signaleren leerlingen met een (eventuele) ontwikkelingsvoorsprong ook door middel van de vragenlijsten van SiDi. De Wonderwind biedt een wekelijkse plusklas aan.